sobota 8. listopadu 2014

Jane Austen

Jen tak pro úvod pro ty, kteří by náhodou nevěděli. (Ani mi neříkejte, že někdo Jane nezná, nebo o ní nikdy neslyšel!!!!) Jane Austenová se narodila 16.prosince1775 a zemřela 18.července 1817. A byla anglickou spisovatelkou, představitelkou tzv. rodinného románu. Ve svých dílech obvykle zachycovala život venkovských vyšších vrstev.

Jak jsem se dostala k románům Jane Austenové? Kdysi asi když mi bylo deset jsem viděla film, který mě vůbec nebavil, nezajímal. Časem jsem zjistila že je to podle knižná předlohy a říkala jsem si jak takovou hloupost může někdo číst.

Když mi bylo asi 13 jednou jsem neměla co číst a Pýchu a předsudek měly tehdy někde za 80 korun. (Takové ošklivé vydání v brožované vazbě.) Tak mi to nedalo a koupila jsem si ji. Byla to moje první knížka, kterou jsem si koupila za vlastní peníze – z první brigády.

Přečetla jsem si jí a zamilovala se – Do postav, do Pana DARCYHO do Elizabeth a do příběhu celkově. Styl psaní mě ohromně bavil a už tehdy jsem to brala s nadsázkou a vnímala autorčinu jízlivost a ironii.

Postupem času jsem si kupovala další a další a další… Mám doma všechny romány od Jane, několikrát přečtené! Filmové adaptace beru s rezervou snažím se je tolerovat. Ovšem zpracování Pýchy a předsudku z toku 2007 (Režiséra, který to točil mám velice ráda, ale s prominutím si nemůžu vzpomenout jak se jmenuje.) je vážně super.

V současné době můžu podle oblíbenosti seřadit takto:
Pýcha a Předsudek se dělí o první místo s neméně skvělým vyznáním neboli Annou Eliotovou.(Obrázek níže!!)
Vyznání mě neskutečně dojímá mám ho strašně ráda.
Emma je skvělý román. Bavila mě od začátku do konce a troufám si říct JÁ JSEM TO VĚDĚLA. Kamarádka mi tvrdila, že tam není nikde ani náznak toho že by Emmu pan Knightli miloval. ALE ANO JE TO TAM! Všude. :)
Opatství Northanger je prvotinou Austenové a i přes jisté autorčino sebepoznávání a odkazování na autory té doby a jejich díla je to dobré čtení. 
Mansfield park je dobrý, ale vadil mi konec!
Rozum a cit jsem četla před pár lety a pamatuji si, že mi tam něco vadilo, ale nepamatuji si co a proto, že si nevzpomínám A TO JE DŮKAZEM, ŽE MĚ TO ZASE TAK MOC NEVZALO! tak ho umisťuji na poslední místo. Asi si ho budu muset znovu přečíst a obnovit svůj názor.

Žádné komentáře:

Okomentovat